کتاب دیجیتال اجتماعی


گروه اول


گروه دوم

گروه سوم

گروه چهارم

جواب فعالیت صفحه ۸ مطالعات ششم

✅ فعالیت 1
نام یک یا چند نفر از بهترین دوستانی را که تا به حال داشته‌اید، روی یک ورق کاغذ بنویسید؛ بعد در مقابل نام هر کدام بنویسید که چرا دوستی با این افراد برای شما مهم بوده است یا چرا می‌خواستید با آنها دوست باشید؟ نتیجه را در کلاس بخوانید.
رضا صمیمی ترین دوست من است (شما به جای رضا نام دوست خود را می نویسید). زیرا من و او با هم علایق و دوست داشتنی‌های مشترک زیادی داریم. مثلاً کتاب‌هایی که میخوانیم مثل هم است و فیلم‌هایی که می‌بینیم در یک سبک است. او من را به خوبی درک می‌کند و به من احترام می‌گذارد و من هم همینطور. وقتی با هم صحبت می‌کنیم و گپ می‌زنیم آرامش می‌یابیم. با هم تفریحات لذّت‌بخشی انجام می‌دهیم و مشکلاته مدیگر را حل می‌کنیم و به طور کلی از دوستی با هم لذت می‌بریم.

جواب فعالیت صفحه ۹ مطالعات ششم

✅ فعالیت 2
درباره ی یک یا دو نفر از صمیمی‌ترین دوستانتان خوب فکر کنید. در چند جمله بنویسید که دوستی با آنها چه تأثیرات مثبت یا منفی روی شما گذاشته است (برای مثال روی لباس پوشیدن، علاقه‌مندی‌ها، هدف‌ها، وضعیت تحصیلی و …). لازم نیست نام دوستتان را بگویید.
تأثیرات مثبت: کتابخوان شدم، خوشتیپ شدم، با ادب‌تر شدم
تأثیرات منفی: افت تحصیلی پیدا کردم، کمتر ورزش می‌کنم

جواب صفحه ی ۱۱ مطالعات ششم

✅ فعالیت 3
به طور گروهی خصوصیات دوست خوب را فهرست کنید و روی یک مقوا بنویسید و به دیوار کلاس بزنید.
راستگو باشد و دروغ نگوید.
درس‌خوان باشد.
مهربان باشد.
مُؤدب باشد.
خوش اخلاق باشد.
دوستانش را مسخره نکند.
سخن‌چینی نکند.
خسیس نباشد.
حق دوستانش را رعایت کند.
به دوستانش کمک کند.
و…

جواب فعالیت صفحه 11 مطالعات ششم درس 1

✅ فعالیت 3
معنی این ابیات چیست؟ گفت و گو کنید و معنی آنها را توضیح دهید.
تو اول بگو با کیان زیستی      من آن گه بگویم که تو کیستی
همنشین تو از تو به باید       تا تو را عقل و دین بیفزاید
✍ معنی بیت اول:
 تو در ابتدا بگو که با چه کسانی نشست و برخاست کرده‌ای، تا من هم بگویم که تو چگونه انسانی هستی.
✍ معنی بیت دوم:
دوستِ تو باید از خودت بهتر باشد تا دانایی و ایمان تو بیشتر شود.
✍ گفت و گو:
مفهوم این دو بیت این است که انتخاب دوست خوب بسیار مهم است چرا که دوست تاثیر زیادی بر روی شخصیت و رفتار هر شخصی دارد.

کاربرگه ۱ مطالعات اجتماعی ششم با جواب

بحث گروهی – موقعیت های زیر را بخوانید و درباره ی کارهای افراد گفت و گو کنید. کار کدامیک از آنها درست یا نادرست است؟ بهتر است هر یک از آنها در این موقعیت چگونه رفتار کنند؟

✅ موقعیت 1
حسن و پوریا در همسایگی هم زندگی می‌کنند و با هم دوست و همکلاس هستند. آنها فردا امتحان ریاضی دارند. پوریا نتوانسته است بعضی مطالب را خوب یاد بگیرد و از حسن خواهش می‌کند که به خانه‌ی آنها بیاید و به او ریاضی یاد بدهد. از طرفی حسن می‌خواهد بهترین نمره‌ی کلاس را بگیرد و نفر اول باشد و نمی‌داند چه تصمیمی بگیرد.

جواب کاربرگه ۱ مطالعات ششم – موقعیت ۱
کار پوریا درست است که  از حسن در خواست کمک کرده است. حسن هم می‌تواند به پوریا ریاضی یاد بدهد و هم خودش می‌تواند با تلاش، بهترین نمره‌ی کلاس را بگیرد و این دو هیچ منافاتی با هم ندارد.

✅ موقعیت ۲
سارا و نرگس دوستان صمیمی هستند. آنها هر روز باهم به مسابقه می‌روند. با هم درس می‌خوانند و گاهی در روز‌های تعطیل نیز به خانه یکدیگر می‌روند. خانواده‌ی نرگس خانه‌ی جدیدی در یک محلّه‌ی دیگر شهر خریده‌اند و قرار است به آنجا اسباب‌کشی کنند. نرگس هم باید در یک مدرسه‌ی دیگر ثبت‌نام کند. سارا خیلی گریه می‌کند و نمی‌تواند درس‌هایش را خوب بخواند.

جواب کاربرگه 1 مطالعات ششم – موقعیت 2
کار سارا درست نیست. سارا و نرگس می‌توانند هفته‌ای یکی دوبار با اجازه‌ی والدین به خانه‌ی همدیگر بروند تا با هم درس بخوانند و همدیگر را ببینند. همچنین سارا باید بداند دوستی تا جایی خوب است که به زندگی و روحیه‌ی ما لطمه نزند. سارا نباید در دوستی افراط کند و باید تلاش کند این اخلاقش را اصلاح کند

.✅ موقعیت ۳
مریم و لیلا باهم دوست هستند مریم متوجه می‌شود که لیلا گاهی پشت سر یکی از همکلاسی‌هایشان بدگویی می‌کند. مریم با مهربانی به لیلا می‌گوید: همان‌طور که ما دوست نداریم کسی پشت سر ما حرف بزند، پس ماهم نباید عیب دیگران را بازگو کنیم؛ امّا لیلا اخم‌هایش را در هم می‌کشد و ناراحت می‌شود و …

جواب کاربرگ ۱ مطالعات ششم – موقعیت ۳
کار لیلا اشتباه است و ناراحتی‌اش بیجاست. او باید بداند که دوستِ خوب کسی است که عیب‌های دوستش را به او گوشزد کند و مریم کار درستی انجام داده است و نشانه‌ی علاقه‌ی او به لیلا می‌باشد.

جواب فعالیت صفحه ۱۲ مطالعات ششم

✅ فعالیت 1
به طور گروهی رفتارهایی را که موجب ناراحتی دوستان از یکدیگر و بر هم خوردن دوستی‌ها می شود، فهرست کنید و در کلاس بخوانید.
خودخواهی
دروغ گفتن
خیانت در امانت
بد اخلاقی
بی‌ادبی
خبرچینی
غیبت کردن
فخرفروشی
 عیب‌جویی
و…

✅ فعالیت 3
معنی این شعر چیست؟ مربوط به کدام یک از توصیه‌های مربوط به دوستی در صفحه ی قبل است؟
دوست آن باشد که گیرد دست دوست       در پریشان حالی و درماندگی
دوست واقعی آن کسی است که در هنگام ناراحتی و گرفتاری به کمک و یاری دوستش می‌شتابد.
این شعر مربوط به توصیه‌ای است که می‌گوید باید در مسائل و مشکلات با هم احساس همدردی و خیرخواهی داشته باشیم و به هم کمک کنیم.

کاربرگه ۲ مطالعات اجتماعی ششم با جواب

تمرین «نه گفتن»: همفکری کنید و جمله‌ای مناسب بنویسید.
یکی از همکلاسی‌هایتان، شما را به جشن تولدش دعوت کرده است. پدر و مادرتان، هم کلاسی شما و خوانواده‌اش را نمی‌شناسند و به شما اجازه نمی‌دهند در این مهمانی شرکت کنید. همکلاسی شما دوباره تلفن می‌زند و به شما اصرار می‌کند که حتماً بیاید. شما چه می‌گویید؟ چگونه؟
با کمال احترام و لحن جدی به همکلاسی‌ام می‌گویم: پدر و مادرم راضی نیستند و از آنجایی که احترام به پدر و مادر خیلی مهم است پس نمی‌توانم بیایم. در پایان هم تولّد او را تبریک گفته و بابت نرفتن عذرخواهی می‌کنم.

جواب کاربرگ ۲ مطالعات ششم
یکی از دوستان شما، تشویقتان می‌کند که باهم در امتحان تقلّب کنید و شیوه‌ای را هم برای این کار به شما نشان می‌دهد. اما نظر شما این است که هر نمره‌ای بگیرید، بهتر از این است که این کار نادرست را انجام بدهید. شما چه می‌گویید؟ چگونه نظر خود را مطرح می‌کنید؟
با کمال احترام و لحن جدی می‌گویم: هر نمره‌ای بگیریم بهتر از تقلب‌کردن است. زیرا تقلّب کردن، نوعی دزدی و دروغ گفتن به خودمان و معلم است.

جواب کاربرگه ۲ مطالعات ششم
حمید با عجله در حال رفتن به مدرسه است. پسری با موتور به او نزدیک می‌شود و می‌گوید: می‌خواهی تو را سریع  به مدرسه برسانم؟ سوار شو. حمید آن پسر را نمی‌شناسد؛ اگرچه چند بار او را در آن کوچه دیده است. به نظر شما حمید چه باید بگوید؟ چرا؟
حمید باید با قاطعیت به او بگوید: «نه». زیرا ممکن است آن موتورسوار به حمید آسیب بزند و حمید نباید اعتماد کند.

جواب کاربرگ ۲ مطالعات ششم
نرگس و نسترن در حال  برگشتن از مدرسه هستند. خانمی به آنها نزدیک می‌شود و می‌گوید: در کوچه‌ی مجاور، در خانه‌ای نمایشگاه لباس‌های قشنگ و ارزان‌قیمت بر پا شده است. او به نرگس و نسترن اصرار می‌کند که به همراهش بروند و اگر لباس‌ها را پسندیدند، بعداً با خوانواده‌هایشان به خرید بیایند. به نظر شما نرگس و نسترن چه پاسخی باید بدهند؟ چرا؟
نرگس و نسترن باید قاطعانه «نه» بگویند و بگویند که همراه مادرشان می‌آیند. چون هیچوقت نباید به کسی که نمی‌شناسیم اعتماد کنیم.

✅ در یک بند به طور مختصر بنویسید.
شما به عنوان یک دوست خوب چه کارهایی برای دوستانتان انجام می‌دهید و چگونه رفتار می‌کنید؟
به آنها احترام می‌گذارم، هرگز به آنها دروغ نمی‌گویم و با آنها صادقانه رفتار می‌کنم. اگر خطایی از آنها سر زد با اخلاق خوش به آنها گوشزد میکنم و تا جایی که بتوانم به دوستانم کمک می‌کنم و سعی می‌کنم مشکلاتشان را حل کنم. 

این عبارت‌ها را به دلخواه کامل کنید:
دوست من کسی است که من را دوست داشته باشد و در سختی‌ها و مشکلات من را تنها نگذارد. وقتی مرتکب اشتباهی می‌شوم به من گوشزد کند و با من مهربان و خوش اخلاق باشد.
من به دوستانم احترام می‌گذارم، زیرا به آنها علاقه دارم و دوست دارم که آنها نیز به من احترام بگذارند و مرا دوست داشته باشند.
هر گاه از دوستم خطایی مشاهده کنم پنهانی و در خلوت به او گوشزد می‌کنم و اگر این خطا را در حق من مرتکب شده باشد او را می‌بخشم.

جواب صفحه ۱۷ مطالعات ششم

✅ فعالیت 1
همفکری کنید و بگویید به نظر شما هر کدام از این تصمیم‌ها مثبت است یا منفی؟ چرا؟  هر تصمیم چه نتیجه‌ای دارد و بر چه چیز‌هایی اثر می‌گذارد؟
حسن تصمیم گرفته است با دوستانش خوش اخلاق باشد و پشت سر کسی بدگویی نکند.
تصمیم حسن مثبت است، چون خوش‌اخلاقی و پست سر کسی بدگویی نکردن از صفات حوب و پسندیده‌ی انسان است. نتیجه‌ی تصمیم حسن این است که همه او را دوست خواهند داشت و بر رفتار دیگران با او اثر می‌گذارد.
فرهاد تصمیم می‌گیرد فردا با دوستانش ترقّه‌بازی کند.
تصمیم فرهاد منفی است چون ترقه‌بازی کار خطرناکی است و ممکن است بر اثر ترقّه‌بازی به خودش یا دیگران آسیب بزند و همسایگان را آزار بدهد. این تصمیم فرهاد بر سلامتی خودش و دیگران تأثیر می‌گذارد.
زهرا تصمیم می‌گیرد هر روز یک ساعت، درسی را که در آن ضعیف است، بخواند.
تصمیم زهرا مثبت است چون باعث موفقیت او می‌شود. نتیجه‌ی تصمیم زهرا این است که در پایان سال تحصیلی نمرات خوبی کسب می‌کند. تصمیمش علاوه بر اینکه بر روی وضعیت تحصیلی و آینده‌ی خودش اثر می‌گذرد همچنین باعث تشویق دانش‌آموزان دیگر هم می‌شود که با تلاش بیشتر مانند زهرا نمراتشان درخشان شود.
امید تصمیم گرفته است که دیگر خوراکی‌های زیان‌آور مانند نوشابه نخورد.
تصمیم امید مثبت است چون به باعث حفظ سلامتی او می‌شود و در نتیجه بیمار نمی‌شود و سالم و تندرست می‌مانَد. این تصمیم بر سلامتی امید اثر می‌گذارد.
الهام فردا امتحان دارد اما تصمیم می‌گیرد همه‌ی برنامه‌های مورد علاقه‌اش را در تلویزیون تماشا کند.
تصمیم الهام منفی است زیرا در این شرایط درس خواندن مهمتر است اما الهام با این تصمیم کار مهمتر را کنار گذاشته و به کار بی‌اهمیت مشغول شده است. نتیجه‌اش این می‌شود که در امتحان نمره‌ی لازم را کسب نمی‌کند. این تصمیم نهایتاً باعث عصبانیت خانواده‌ی الهام شده و بر وضعیت تحصیلی و آینده‌ی الهام اثر می‌گذارد.
بهروز تصمیم گرفته است که در خانه منظّم باشد، وسایلش را در جای خود بگذارد و به مادرش در مرتّب کردن اتاق کمک کند.
تصمیم بهروز مثبت است زیرا داشتن نظم و انضباط یکی از صفات پسندیده‌ی انسان است. نتیجه‌ی منظم بودن بهروز این است که همیشه با نشاط و سرحال خواهد بود و وسایلش را گم نخواهد کرد. این تصمیم بر رضایت مادر بهروز از او اثر می‌گذارد

.✅ فعالیت 2
خاطره ای کوتاه درباره ی یکی از تصمیم های خودتان و آثار خوب یا بد آن تعریف کنید یا بنویسید.
ساینس هاب یک خاطره‌ی مثبت و یک خاطره‌ی منفی به عنوان نمونه تقدیمتان می‌کند:
یکبار تصمیم گرفتم در خانه‌تکانیِ نزدیک ایام نوروز به سایر اعضای خانواده کمک کنم و من هم نقشی در نظافت خانه داشته باشم. به همین دلیل من مسئولیت تمیز کردن پنجره‌های خانه را به عهده گرفتم. این تصمیمِ من باعثِ خوشحالی مادرم شد و همچنین در خودم احساس خوبی به وجود آمد.

چند هفته‌ی پیش، یک شب تصمیم گرفتم تا دیروقت بیدار بمانم و تلویزیون تماشا کنم. این تصمیم اشتباه باعث شد که فردای آن شب، خواب بمانم و به مدرسه نرسم.

کاربرگه شماره ۳ مطالعات اجتماعی با جواب

به طور گروهی موقعیت‌های زیر را بخوانید و تصمیمگیری کنید. درباره‌ی انتخاب‌های مختلف و نتایج آنها در کلاس بحث کنید. هنگام تصمیم‌گیری، این سؤال‌ها را از خودتان بپرسید:
آیا این تصمیم:
بر خلاف دستور دینی است؟
بر خلاف مقرّرات و قوانین خانه، مدرسه و اجتماع است؟
باعث نگرانی و نارضایتی خانواده‌ام می‌شود؟
به سلامتی من یا دیگران لطمه می‌زند؟
برای دیگران یا خودم مشکل و دردسر به وجود می‌آورد؟

موقعیت ها

✅ موقعیت ۱
امیر و آریا به آزمایشگاه مدرسه رفته‌اند تا چیزی را به کلاس ببرند. آریا وسط آزمایشگاه می‌دود و ناگهان به یک وسیله گرانقیمت برخورد می‌کند و آن وسیله می‌شکند. آریا تصمیم می‌گیرد زود از آنجا فرار کند و در جایی مخفی بشود و به امیر هم می‌گوید: به کسی نگو من این کارا کردم …
جواب کاربرگه ی ۳ مطالعات ششم – موقعیت ۱
کار آریا برخلاف دستورات دینی و غیراخلاقی است، بر اساس دستورات دینی خداوند از همه چیز آگاه است و کار آریا را دیده است پس باید راستش را بگوید و مخفی کاری نکند. اگر آریا صداقت به خرج ندهد برای خودش دردسر بزرگتری ایجاد می‌کند.
✅ موقعیت ۲
پروین با برادر کوچک سه ساله‌اش به مغازه رفته است. در راه برگشتن از مغازه متوجه می‌شود که او یک بسته شکلات را از مغازه برداشته و همراه خودش آورده است …
جواب کاربرگه 3 مطالعات ششم – موقعیت 2
کار برادر پروین دزدی است و بر خلاف قانون است، همچنین این کار خلاف دستورات دینی و حرام است چون صاحب مغازه راضی نیست. پروین باید برگردد و به مغازه‌دار بگوید تا یا بسته شکلات را سر جایش بگذارد و یا پول بسته شکلات را حساب کند.
✅ موقعیت ۳
روز جمعه فرهاد به اتّفاق خانواده و چند نفر از پسر‌های فامیل به یک باغ رفته بودند. پسر عموهایش به او پیشنهاد می‌کنند از پل چوبی قدیمی روی رودخانه که بعضی قسمت‌های آن خراب شده است عبور کند.
جواب کاربرگ ۳ مطالعات ششم – موقعیت ۳
فرهاد نباید پیشنهاد پسرعموهایش را قبول کند، همچنین او باید پسرعموهایش را نصیحت کند که خودشان هم از پل چوبی عبور نکنند زیرا ممکن است اتفاق بدی بیفتد که به سلامتی آنها لطمه بزند و باعث نگرانی خانواده‌هایشان شود و برای خودش و دیگران مشکل و دردسر ایجاد کند.

جواب فعالیت صفحه ۲۰ مطالعات ششم

✅ فعالیت 2
نام چند نفر از افرادی را که صلاحیت و تجربه دارند و شما می‌توانید در مسائل و مشکلات زندگی یا تصمیم‌گیری‌های مهم با آنها مشورت کنید، جست‌وجو کنید و روی یک برگ کاغذ بنویسید. نام این افراد را به معلّم نشان بدهید.
پدر
مادر
برادر
خواهر
معلم
مدیر مدرسه
مشاور مدرسه
پزشک و روانشناس
ریش سفیدان فامیل
و…
✅ فعالیت 3
درباره‌ی تصمیماتی که طیّ یک هفته گرفته‌اید، فکر کنید. کدام یک از آنها درست و کدام یک نادرست بوده‌اند؟ چرا؟
ساینس هاب چند مورد از تصمیمات درست و نادرست را به عنوان نمونه تقدیم شما می‌کند:
🟢 تصمیمات درست:
تصمیم گرفتم پول تو جیبی هایم را پس انداز کنم.
تصمیم گرفتم به هیچ عنوان حرف زشت نزنم و فحش ندهم.
تصمیم گرفتم موارد بهداشتی مثل ماسک زدن و شستشوی مرتب دست‌هایم را تا زمانی که کرونا هست رعایت کنم.
تصمیم گرفتم هر روز نرمش و ورزش کنم.
تصمیم گرفتم لباس های تمیز و آراسته بپوشم.
تصمیم گرفتم مشق هایم را سر وقت بنویسم.
تصمیم گرفتم لباس های تمیز و آراسته بپوشم.
تصمیم گرفتم به برادر (یا خواهر) کوچکترم در درس‌هایش کمک کنم.
تصمیم گرفتم به مادرم در کارهای خانه کمک کنم.
و…
🔴 تصمیمات نادرست:
تصمیم گرفتم در ایام کرونا بدون ماسک به بیرون از خانه بروم. (غلط است چون به سلامتی خودم و دیگران آسیب میزنم)
تصمیم گرفتم در چالش مومو شرکت کنم. (غلط است چون کار خطرناکی است)
تصمیم گرفتم شب‌ها تا دیروقت بیدار بمانم و تلویزیون تماشا کنم. (غلط است چون باعث می‌شود روز بعد کلافه باشم و مریض شوم)
تصمیم گرفتم فیلم‌های سینمایی خشن را تماشا کنم. (غلط است چون مناسب سن من نیستند)
تصمیم گرفتم ساعت های زیادی از وفتم را در شبکه های اجتماعی صرف کنم. (غلط است چون وقتم تلف می‌شود)
تصمیم گرفتم در کوچه با بچه های بی‌ادب بازی کنم. (غلط است چون من هم هم از آنها یاد می‌گیرم و بی ادب می‌شوم)
تصمیم گرفتم موهایم را شانه نزنم. (غلط است چون نامرتب به نظر می‌رسم)
تصمیم گرفتم صبحانه نخورم. (غلط است چون اگر صبحانه نخورم درس هایم را خوب یاد نمی‌گیرم و حتی در ساعت های بعدی با خوردن هله هوله چاق می‌شوم)
✅ فعالیت 4
با یکی از افراد خانواده، فامیل یا معلمان و کارکنان مدرسه مصاحبه کنید و از او بخواهید یکی از تصمیمات مهم زندگی خود و آثار آن را برای شما تعریف کند و نتیجه را در کلاس بگویید.
برای نوشتن یک نمونه، من با خودم مصاحبه می‌کنم و برای شما می‌نویسم:
من با خودم مصاحبه کردم، او انتخاب رشته‌ی دانشگاهی‌اش را مهمترین تصمیم زندگی‌اش می‌دانست. او به مدت دوونیم سال در مقطعِ کاردانی معماری و سپس مهندسی تکنولوژی معماری در دانشگاههای نیشابور و بیرجند درس خوانده است . این تصمیمِ او باعث شده تا در شهر های مختلف زندگی کند و با تحصیلاتی که انجام داده است زمینه را برای انتخاب شغل و زندگی آینده‌اش رقم بزند.
شما هم می‌توانید با جایگزین کردن اسم رشته و دانشگاه و نسبتِ فرد با خودتان، فعالیت 4 درس 4 اجتماعی ششم ابتدایی را جواب بدهید.

کاربرگه شماره ۴ مطالعات اجتماعی با جواب

درباره‌ی موقعیت‌های زیر تصمیم‌گیری کنید. فراموش نکنید هنگام تصمیم‌گیری، «سؤال‌های مهم» را درباره‌ی آن تصمیم از خودتان بپرسید. نتیجه، دلایل و مراحل تصمیم‌گیری خودتان را در کلاس بیان کنید.
✅ موقعیت ۱
مدرسه تعطیل شده است و شما می‌خواهید به خانه برگردید. در چند قدمی مدرسه می‌بینید که یک کیف کوچک روی زمین افتاده است. آن را بر می‌دارید و مشاهده می‌کنید مقداری پول در آن است امّا نام و نشانی صاحب کیف در آن نیست. چه تصمیمی می‌گیرید؟
جواب کاربرگه ی ۴ مطالعات ششم – موقعیت ۱
برداشتن این کیف، خلاف دستورات دینی و  قوانین است. همچنین بی‌توجهی به آن هم بر خلاف دستورات دینی است. پس آن را بر می‌دارم و به یکی از مغازه‌های مورد اعتماد محله می‌سپارم و با همدیگر روی یک کاغذ می‌نویسیم: «یک کیف دستی پیدا شده است، با گفتن مشخصات، آن را دریافت کنید.» و روی شیشه‌ی مغازه می‌زنیم تا اگر صاحب واقعی کیف از آنجا رد شد، با گفتن مشخصات کیفش، آن را تحویل بگیرد.
✅ موقعیت ۲
یکی از دوستان شما، کتابی را به امانت به شما تحویل داده است. دوست دیگری این کتاب را در دست شما می‌بیند و خواهش می‌کند تا به او بدهید که بخواند. او اصرار می‌کند که تا دو روز دیگر آن را می‌خواند و به شما پس می‌دهد. چه تصمیمی می‌گیرید؟
جواب کاربرگه 4 مطالعات ششم – موقعیت 2
 امانتداری یکی از ویژگی‌های پسندیده‌ی اخلاقی و دستورات دینی است. بنابراین به دوستم می‌گویم که این کتاب مال من نیست و من حق ندارم ندارم آن را بدون اجازه به تو بدهم. پس با عجولانه تصمیم نمی‌گیرم و پس از مطرح کردن موضوع با آن دوستی که کتاب را از او امانت گرفته‌ام، تصمیم‌گیری می‌کنم.
✅ موقعیت ۳
شما به یک سالن ورزشی رفته‌اید. فردی در آنجا لباس‌های ورزشی حراجی پهن کرده است و می‌فروشد. دوستان شما از او خرید می‌کنند. شما پول کافی همراه ندارید و به لباس جدید هم نیاز ندارید امّا دوستان به شما اصرار می‌کنند و حاضرند به شما پول قرض بدهند …
جواب کاربرگ ۴ مطالعات ششم – موقعیت ۳
ما باید قدرت نه گفتن داشته باشیم. چون من پول کافی همراه ندارم و نیازی هم به لباس ندارم بنابراین به حرف آنها گوش نمی‌دهم. زیرا اینکار برای خانواده دردسر ایجاد می‌کند. همچنین وقتی به لباس نیاز نداریم، خرید آن اسراف است و اسراف هم بر خلاف دستورات دینی است.
✅ موقعیت ۴
مدرسه تعطیل شده است و شما و دوستانتان می‌خواهید به خانه بروید. دوستتان از شما خواهش می‌کند که باهم به یک فروشگاه لوازم ورزشی بروید تا وسیله‌ای بخرد و فروشگاه هم از آنجا خیلی دور است …
جواب کاربرگ ۴ اجتماعی ششم – موقعیت ۴
پدر و مادرم به من گفته‌اند که بعد از تعطیلیِ مدرسه، مستقیماً به خانه بروم پس این قانون خانه‌ی ماست و من هم به آن عمل کرده و از دوستم معذرت‌خواهی می‌کنم و همراه او نمی‌روم. ضمناً اگر بروم باعث نگرانی خانوده‌ام می‌شوم و برای آنها دردسر به وجود می‌آورم.

جواب کاربرگه ی ۵ مطالعات ششم

همانطور که در عکس زیر هم مشاهده می‌کنید، موارد 1 و 4 و 5 از عوامل طبیعی هستند و موارد 2 و 3 عوامل انسانی می‌باشند.


جواب کاربرگه ی ۶ مطالعات ششم

یکی از غذا های محلی اصفهان، حلیم بادمجان است که در آن محصولات کشاورزی: بادمجان، برنج، پیاز، لوبیا سفید و زعفران به کار رفته است.
یکی از غذا های محلی شیراز، آش انار است که در آن محصولات کشاورزی: انار، لپه، برنج، پیاز و سبزی به کار رفته است.
یکی از غذا های محلی تبریز و استان آذربایجان شرقی، کوفته تبریزی است که در آن محصولات کشاورزی: لپه، برنج، پیاز، سبزی، آلو و گوجه به کار رفته است.
من در ارومیه استان آذربابجان غربی زندگی می‌کنم. ارومیه خورش یکی از از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین شهر و استان ما می‌باشد که در آن لوبیا چیتی، پیاز، بادمجان، گوجه‌فرنگی و غوره به کار رفته است.
یکی از غذاهای معروف محلی مشهد، شله مشهدی است که در آن از لوبیا، برنج، گندم، ماش و عدس استفاده می‌شود.
یکی از غذا های محلی قم، آبگوشت قنبید است که در آن محصولات کشاورزی: کلم قمری (قنبید)، گندم، لوبیا سفید، پیاز و گوجه به کار رفته است.
یکی از غذا های محلی اراک، آش ترخینه دوغ است که در آن محصولات کشاورزی: لوبیا چیتی، نخود، عدس، سیر و سبزی به کار رفته است.
یکی از غذا های محلی تالش، ووزه دله یا همان بادمجان تو پُر هست که در آن محصولات کشاورزی: بادمجان، گردو، پیاز، گوجه و آلوچه (رُبِّ آلوچه) به کار رفته است.
یکی از عذاهای محلی شهرهای مختلف استان مازندران، کئی انار نام دارد که در محصولات کشاوزیِ مختلفی همچون کدو حلوایی، انار، عدس، سیر، گردو و… به کار رفته است.
ماش پتی خارش یکی از عذاهای سنتی ترکمن‌ها محسوب می‌شود که علاوه بر گنبدکاووس در شهرهای دیگر استان گلستان مثل گرگان هم پرطرفدار است و برای پختن آن از محصولات زراعی مختلفی همچون ماش، لوبیا چشم بلبلی، اسفناج، کدو تنبل، لبو، انار (رب انار)، گندم (آرد گندم) و سیر استفاده می‌شود.
یکی از غذا های محلی شهر سبزوار، کمه جوش است که در آن: گردو، پیاز، گوجه و نعنا به کار رفته است.
یکی دیگر از غذا های محلی استان خوزستان و شهر اهواز، فلافل است که برای تهیه‌ی آن از نخود و سیر استفاده می‌شود.
من در خرمشهر استان خوزستان زندگی می‌کنم. خورش بامیه یکی از عذاهای محلی شهر ماست که با پیاز، گوجه و بامیه تهیه می‌شود. یکی از غذا های محلی اردبیل، خینگل است که برای تهیه‌ی آن از گندم (آرد گندم)، سیر، پیاز و گوجه فرنگی استفاده می‌شود.
هواری یکی از غذا های محلی شهرهای مختلف استان هرمزگان مثل جزیره قشم و بندرعباس می‌باشد که در آن علاوه بر ماهی یا میگو، محصولات زراعی مثل برنج، پیاز، سیر، لوبیا چشم بلبلی، سیب زمینی و گوجه فرنگی نیز به کار رفته است.
یکی از غذا های محلی استان خراسان جنوبی و شهر بیرجند، قوروت بادمجان است که برای تهیه‌ی آن از گردو، پیاز و نعنا استفاده می‌شود.
یکی از غذا های محلی شهرهای مختلف استان خراسان شمالی از جمله بجنورد، آش یارمه است که برای تهیه‌ی آن از چریش (نوعی سبزی کوهی)، پیاز، گندم و نخود استفاده می‌شود.
یکی از غذاهای محلی کرمان، خورش آلوچه است که در آن از لوبیا چیتی، گوجه فرنگی (رب)، سبزی (جعفری و گشنیز)، پیاز، آلوچه و لیمو (آبلیمو) استفاده می‌شود.
یکی از غذاهای محلی کرمانشاه، خورش خلال است که در طبخ آن از برخی محصولات زراعی همچون بادام، گوجه فرنگی (رب)، زرشک، زعفران و لیمو (لیمو عمانی) استفاده می‌شود.
اوجیزک یکی از غذاهای محلی زاهدان و استان سیستان و بلوچستان است و با اینکه شبیه آبگوشت از اما گوشت ندارد و در آن از محصولات زراعی همچون گوجه فرنگی (رب)، پیاز و سیب زمینی استفاده می‌شود.
یکی از غذاهای محلی ایلام، شله امیری است که ترکیبات اصلی آن: ماش، برنج و پیاز می‌باشد.
یتیمک یکی از غذا های محلی بوشهر است که برای تهیه‌ی آن از بادمجان، پیاز و لوبیا چشم بلبلی استفاده می‌شود.
آلو مسما یکی از غذاهای محلی رشت و سایر شهرهای استان گیلان است و بادمجان، گوجه فرنگی، آلو بخارا، آلو سیاه و گوجه (رب) در آن به کار می‌رود.
آش ترش یکی از غذاهای محلی زنجان است و حبوبات، سیب‌زمینی، هویج، آلو، لبو و سیر در آن به کار می‌رود.
یکی از غذا های محلی بروجرد، خرم آباد و سایر شهرهای استان لرستان، آش ماسوا می‌باشد که برای تهیه‌ی آن از محصولات زراعی همچون گندم (بلغور گندم)، اسفناج، پیاز و نخود استفاده می‌شود.
من در یزد زندگی می‌کنم. قلیه کدو تنبل یکی از عذاهای سنتی شهر ما می‌باشد که با محصولات زراعی همچون کدو حلوایی، لوبیا قرمز، ماش، برنج و پیاز تهیه می‌شود.
من در قزوین زندگی می‌کنم. قیمه نثار یکی از عذاهای سنتی شهر ما می‌باشد که  بر خلاف اسمش لپه ندارد ولی برای تهیه‌ی آن از محصولات زراعی همچون برنج، زعفران، گوجه فرنگی (رب)، پیاز، پسته و بادام (خلال) استفاده می‌شود.
من در شهر لار استان فارس زندگی می‌کنم. کره جوش یکی از عذاهای سنتی شهر ما می‌باشد که با پیاز، فلفل و نعنا تهیه می‌شود.
من در شهر کرج استان البرز زندگی می‌کنم. مرجو خورش یکی از عذاهای محلی کرج می‌باشد که با پیاز، عدس، سیب زمینی، آلوبخارا و… تهیه می‌شود.

جواب فعالیت درس پنجم مطالعات ششم

✅ فعالیت 1
فرض کنید شما و گروهی از دوستانتان تصمیم گرفته‌اید یک محصول کشاورزی تولید کنید. کتاب را ببندید و همفکری کنید به چه چیزهایی نیاز دارید؟ آنها را روی یک کاغذ بنویسید و در کلاس بخوانید.
خاک مناسب و حاصلخیز
آب
کود
بذر گیاه مورد نظر
نور خورشید
بستر مناسب مثل گلدان یا باغچه
و…

✅ فعالیت 3
غذای محلی شما چیست و کدام محصولات کشاورزی در آن به کار رفته است؟ کاربرگه ی شماره‌ ی 6 را انجام دهید.
جواب این سوال به شهر محل زندگیتان بستگی دارد، اما به عنوان مثال:
یکی از غذا های محلی تهران، والک پلو است که در آن محصولات کشاورزی: برنج، سیر و والک (نوعی گیاه کوهی) به کار رفته است.
یکی از غذا های محلی اصفهان، حلیم بادمجان است که در آن محصولات کشاورزی: بادمجان، برنج، پیاز، لوبیا سفید و زعفران به کار رفته است.
یکی از غذا های محلی شیراز، آش انار است که در آن محصولات کشاورزی: انار، لپه، برنج، پیاز و سبزی به کار رفته است.
یکی از غذا های محلی تبریز، کوفته تبریزی است که در آن محصولات کشاورزی: لپه، برنج، پیاز، سبزی، آلو و گوجه به کار رفته است.
یکی از غذا های محلی قم، آبگوشت قنبید است که در آن محصولات کشاورزی: کلم قمری (قنبید)، گندم، لوبیا سفید، پیاز و گوجه به کار رفته است.
یکی از غذا های محلی اراک، آش ترخینه دوغ است که در آن محصولات کشاورزی: لوبیا چیتی، نخود، عدس، سیر و سبزی به کار رفته است.

کاربرگه شماره ۷ مطالعات اجتماعی با جواب

نمودار محصول مرکبات باغ آقای رضوانی را با توجه به اطلاعات این جدول تکمیل و رنگ آمیزی کنید. 
به منظورِ حل کاربرگه ی شماره 7 مطالعات ششم برای هر پرتقال باید 1 متر مربع از نمودار ستونی را رنگ آمیزی کنیم. همچنین برای پرتقال‌های نصف شده، نصفِ 1 مربع را رنگ آمیزی می‌کنیم.

فعالیت درس ششم مطالعات ششم

✅ فعالیت 1
غلّات، حبوبات و محصولات جالیزی سه گروه مهم از گیاهان زراعی هستند. همفکری کنید و از هر گروه چند محصول نام ببرید.
غَلّات: گندم، جو، برنج، چاودار، ذرت، ارزن
حُبوبات: نخود، عدس، ماش، لپه، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی و… 
محصولات جالیزی: هندوانه، خربزه، طالبی، خیار، گوجه فرنگی، بادمجان، کدو
جواب سوال صفحه ۲۷ مطالعات ششم
به نمودار مقابل توجه کنید. این نمودار میزان تولید گندم کشور را در سالهای مختلف نشان میدهد.
✅ بیشترین میزان تولید گندم در چه سالی بوده است؟
با توجه به نمودار، بیشترین میزان تولید گندم ایران در سال 86-1385 بوده است (بیشتر از 15 میلیون تُن گندم) 
✅ از این نمودار چه چیزهایی می فهمید؟
می‌توان فهمید که میزان کشت گندم در ایران ثابت نبوده است و در برخی سال‌ها بیشتر و در برخی سال‌ها کمتر تولید شده است. نکته‌ی جالب توجه این است که هرگاه تولید گندم به نقطه‌ی اوج رسیده است، سالِ بعد از آن افت شدیدی پیدا کرده است. همچنین مشاهده می‌کنیم که در این سال‌ها هیچگاه تولید گندم ایران کمتر از 7 میلیون تُن نبوده است و هیچگاه هم فراتر از 16 میلیون تُن نرفته است.
فعالیت صفحه ۲۹ مطالعات ششم
✅ فعالیت 2
با همراهی خانواده یکی از دو فعّالیت زیر را انجام دهید.
🅰 از یک یا چند مغازه‌ی برنج فروشی، نام انواع (گونه‌های) برنج ایرانی و قیمت آنها را بپرسید و به کلاس بیاورید.
انواع برنج ایرانی و قیمت آنها در سال 99
برنج دمسیاه : قیمت هر کیلو تقریباً 40 هزار تومان
برنج طارم : قیمت هر کیلو تقریباً 30 الی 35 هزار تومان
برنج هاشمی : قیمت هر کیلو تقریباً 30 هزار تومان
برنج دودی: قیمت هر کیلو تقریباً 25 هزار تومان
برنج شیرودی : قیمت هر کیلو تقریباً 20 هزار تومان
برنج لاشه: قیمت هر کیلو تقریباً 20 هزار تومان
از یک فروشنده‌ی میوه و سبزی بپرسید کدام محصولات مغازه‌ی او کشت گلخانه‌ای است و آنها را از کجا تهیه می‌کند؟
محصولاتی همچون: بادمجان، کدو، قارچ، خیار، گوجه فرنگی و توت فرنگی گلخانه ای هستند. برخی مغازه‌دار‌ها مستقیماً از گلخانه تهیه می‌کنند و برخی دیگر از میدان میوه و تره‌بار شهر
جواب فعالیت صفحه ۲۹ مطالعات ششم
🥉 از بزرگترها درباره‌ی جهاد سازندگی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در روستاها فعالیت میکرد، پرس و جو کنید و چند مورد از اقدامات جهاد را در کلاس بیان کنید.
اقدامات جهاد سازندگی پس از پیروزی انقلاب در روستاها
اقدامات جهاد سازندگی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در روستاها به طور خلاصه در راستای زدودن فقر و محرومیت از روستاها و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی روستاها و مناطق عشایری از طریق توسعه کشاورزی، دامداری، صنایع روستایی و… بوده است که در زیر این اقدامات را مشاهده می کنید:
ایجاد ارتباط بین مستضعفین و گروه‌های متفکر و پیشرو در حرکت به سوی جامعه‌ای توحیدی
کمک به توسعه اقتصاد روستایی از طریق ایجاد شرایط بهتر جهت افزایش تولید و کار بیشتر و بهبود شرایط محیط زیست در روستاها
کمک به امر سوادآموزی و توسعه دانش و قابلیت‌های حرفه‌ای و فنی روستاییان جهت بهبودی زندگی خویش
نشر فرهنگ اصیل اسلامی و روح انقلاب اسلامی در متن روستاها؛
ایجاد سازمانی متشکل از کلیه نیروهای مذهبی- سیاسی و اجرایی موجود در کشور با همکاری و پشتیبانی دولت موقت جمهوری اسلامی در سراسر کشور.
✅ فعالیت 3
🅰 درباره‌ ی معنی و مفهوم آنچه امام صادق در مورد کشاورزی فرمودند، گفت و‌ گو کنید.
جواب فعالیت صفحه ۳۰ مطالعات ششم
این حدیث از امام صادق، نشان دهنده‌ی اهمیت و ارزش والای کشاورزی از منظر اسلام می‌باشد. زیرا در دین اسلام، حلال بودن و زحمت کشیدن برای کار بسیار با اهمیت است و کشاورزی این ویژگی‌ها را دارد.
🅱 از بزرگترها بپرسید بیمه کردن محصولات کشاورزی چگونه است و چه فایده هایی دارد؟
کشاورزى یکى از پُر ریسک‌ترین فعالیت‌هاى اقتصادى است. بلایاى طبیعى، آفات نباتى، انواع بیمارى هاى گیاهى، تغییرات ناگهانى دما می‌تواند خسارت زیادى به کشاورزان وارد کند به همین دلایل است که بیمه محصولات کشاورزى باید مورد توجه قرار بگیرد.
یمه کشاورزان نوعى بیمه است که به موجبِ آن محصولات کشاورزى در مقابل مُخاطرات جَوى مانند تگرگ، طوفان، سیل، صاعقه، یخبندان، گرمازدگى، بیمارى‌هاى نباتى و حوادثى مانند آتش‌سوزى مورد پوشش قرار مى‌گیرند و خسارت مالى وارده به کشاورز در دوره کاشت، داشت و برداشت تا میزان مورد تعهد بیمه‌گر جبران مى‌شود.
🥉 با راهنمایی معلم خود تحقیق کنید کشاورزان چگونه میتوانند خود رابیمه کنند و حقوق بازنشستگی دریافت کنند؟
کشاورزان واجد شرایط (مردان 18 تا 55 سال و زنان 18 تا 50 سال) می‌توانند عضو صندوق بیمه اجتماعی بشوند و از مزیت‌های متعددی از جمله حقوق بازنشستگی بهره‌مند بشوند. نحوه‌ ثبت نام از طریق کارگزاران (دهیاران، تعاونی‌های روستایی و عشایر و …) در هر شهرستان و استان می‌باشد. برای حق بیمه روستاییان، کشاورزان و عشایر کشور 8 سطح درآمدی در نظر گرفته شده است که 2 برابر حق بیمه‌ای که افراد پرداخت می‌کنند، دولت پرداخت خواهد کرد. 
با ادامه‌ی جواب فعالیت های درس 6 مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی همراه باشید.
فعالیت صفحه 30 مطالعات ششم
✅ فعالیت 4
🅰 مساحت باغ آقای رضوانی دو هکتار است؛ یعنی چند مترمربّع؟ نمودار محصول باغ آقای رضوانی را روی کاربرگه ی شماره ی 7 ترسیم کنید.
2 × 10000 = 20000
هر 1 هکتار معادل 10000 متر مربع می‌باشد. بنابراین مساحت باغ آقای رضوانی 20 هزار متر مربع است.  
فرض کنید شما می‌خواهید با یک باغدار مصاحبه کنید. فکر کنید و پرسش‌های خودتان را روی یک برگ کاغذ بنویسید و به معلّم بدهید.
مساحت باغ شما چند متر مربع است؟
چه درختانی در باغتان کاشته اید؟
تعداد درختان موجود در باغ شما چند عدد است؟
سیستم آبیاری مورد استفاده در باغ شما چیست؟
در چه ساعاتی آبیاری می کنید و فواصل زمانی آن چگونه است؟
آیا از کود استفاده می‌کنید؟ چه نوع کودی؟
زمان برداشت محصولات باغ شما چه موقعی است؟
میوه‌های باغتان را چگونه به فروش می‌رسانید؟
✅ فعالیت 6
اگر قرار باشد کشاورزی کنید دوست دارید چه محصولی بکارید؟ چرا؟
من انار می‌کارم زیرا انار میوه‌ی بومی ایران است و با آب و هوای محل زندگی من سازگار است. درخت انار بیش از 40 سال عمر مفید دارد و در برابر کم‌آبی مقاوم است. ار آنجایی که ایران نخستین صادر کننده‌ی انار در جهان است بنابراین من هم می‌توانم به صادرات فکر کنم. همچنین خودم به میوه‌ی انار بسیار علاقه دارم و به همبن دلیل با عشق و علاقه، مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت آن را دنبال خواهم کرد
.✅ فعالیت 8
به طور گروهی یکی از فعالیت‌های زیر را انتخاب کنید و انجام دهید:
پوستری (اعلانی) درباره ی مصرف غذا (شکرگزاری، اسراف نکردن، کمک به گرسنگان و …) طراحی کنید و به تابلو بزنید.

پوستری اعلانی درباره ی اسراف نکردن

چند خبر درباره ی کشاورزی از روزنامه پیدا کنید و در ایستگاه خبر مدرسه بچسبانید.

در عکس زیر یک نمونه (بخشی از یک روزنامه در مورد کشاورزی) مشاهده می‌کنید.

فعالیت درس هفتم مطالعات ششم

✅ فعالیت 2
با توجه به آنچه درباره ی آب و هوا و رودهای ایران می‌دانید، بگویید چرا در کشور ما تولید برق آبی از برق حرارتی بسیار کمتر است؟
چون میانگین بارندگی در ایران نسبت به میانگین جهانی کمتر است و جزو کشورهای کم آب جهان محسوب می‌شود. ایران، منابع آبی محدودی دارد و بخش وسیعی از کشورمان را مناطق خشک و نیمه خشک تشکیل داده است.
✅ فعالیت 3
برای حفظ محیط زیست استفاده از برق حرارتی بهتر است یا برق آبی؟ چرا؟
برق آبی بهتر است چون آلودگی ایجاد نمی‌کند اما برق حرارتی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی به دست می‌آید که محیط زیست را آلوده می‌کند.
✅ فعالیت 4
بحث گروهی:
✍ نفت میراثی طبیعی است که بر اثر استفاده تمام می‌شود. به نظر شما، چرا تمام شدن نفت باعث نگرانی می‌شود؟
زندگی مردم به نفت وابسته است و اگر نفت تمام شود، زندگی مردم مختل میشود. بنزین و گازوئیل وسایل نقلیه، مواد اولیه‌ی کارخانجات و… همگی از فراورده‌های نفتی هستند. 
✍ صادرات نفت برای کشور ما چه اهمیتی دارد؟
بخش اعظمی از بودجه‌ی کشور ایران از طریق صادرات نفت تأمین می‌شود.
✍ چرا ایران تلاش می‌کند به صادرات نفت وابسته نباشد و سایر کالاها را به خارج صادر کند؟
اولاً اینکه ذخایر نفت جزو منابع ملی هستند که باید برای حفظ آن کوشید و این ذخایر همیشگی نیستند و ممکن است روزی تمام شود، پس نباید در صادرات آن زیاده‌روی کرد. باید به سراغ صادرات محولاتی برویم که ارزآوری بالاتری دارند.
✍ آیا ما حق داریم همه‌ی نفت و گاز را استخراج کنیم و به فکر آیندگان نباشیم؟
نه ما حق نداریم زیرا نفت و گاز جزو منابع طبیعی و ملی است و تنها سهم ما نیست، بلکه نسل‌های آینده‌ی ما نیز از این ذخایر نفت و گاز سهم دارند.
✅ فعالیت 5
پرس و جو کنید: سوختی که در خانه‌ ی شما برای گرما و پخت و پز استفاده می‌شود چیست؟ این سوخت از کجا تأمین میشود و چگونه به دست شما میرسد؟
سوختی که در خانه‌ی ما استفاده می‌شود گاز شهری است. لوله‌های اصلی از پالایشگاه‌های گاز کشور به ایستگاه ورودی شهرمان متصل می‌شوند و از آنجا به داخل شهر انتقال پیدا می‌کند و از طریق لوله کشی به خانه‌های ما می‌رسد.

جواب فعالیت های درس هشتم مطالعات ششم

✅ فعالیت 1
آیا تاکنون از وسایلی که با انرژی خورشیدی کار میکنند مانند ماشین حساب نوری استفاده کرده اید؟ اگر از این نمونه وسایل دارید به کلاس بیاورید و آنها را با وسایلی که با باتری کار میکنند، مقایسه کنید و مزیت آنها را بگویید.
ماشین حساب نوری چگونه کار میکند
ماشین‌ حساب نوری توسط سلول خورشیدی نصب‌ شده بر روی آن، انرژی لازم را دریافت کرده و کار می‌کند. البته امروزه بیشتر ماشین‌حساب ها همزمان از باتری و انرژی خورشیدی برای انجام عملیات استفاده می‌کنند.
مقایسه ی وسایلی که با باتری کار می‌کنند با وسایلی که از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند :
انرژی خورشیدی تمام نمی‌شود ولی انرژی باتری تمام می‌شود.
انرژی خورشیدی آلودگی ندارد ولی باتریِ استفاده شده آلودگی ایجاد می‌کند زیرا در محیط زیست تجزیه نمی‌شود.
هزینه‌ی انرژی خورشیدی در بلند مدت کمتر از انرژی باتری است.
✅ فعالیت 3
اگر به اینترنت دسترسی دارید، با راهنمایی معلم، به پایگاه سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) بروید (http://www.satba.gov.ir) و در بخش کودک و انرژی از جورچین، قصه، بازیهای رایانه‌ای و انواع سرگرمی‌های مربوط به انرژی استفاده کنید.
✅ فعالیت 4
با افراد سالمند خانواده یا فامیل گفت و گو کنید و بپرسید در زمان گذشته، گرم‌کردن خانه، پخت و پز و حمل و نقل چه تفاوت‌هایی با امروز داشته است و آیا آنها نیز از این همه وسایل خانگی برقی استفاده میکرده‌اند؟ از این مصاحبه چه نتیجه‌ای گرفتید؟ در کلاس بیان کنید.
در زمان گذشته هنوز وسایل گرمایشی، سرمایشی، پخت و پز، حمل و نقل و… به این شکلِ مُدرنِ امروزی در نیامده بود و به همین دلیل مصرف برق آنها خیلی کمتر بوده است و آنها از این همه وسایل برقی استفاده نمیکردند و بیشتر وسایل با دست کار میکردند مثل هاون یا آسیاب سنگی. 
در گذشته برای گرم کردن خانه از کُرسی یا بخاری‌های چوبی و نفتی استفاده میشُد اما اکنون از بخاری‌های گازی یا شوفاژ و پکیج استفاده می‌شود.
در گذشته برای پخت و پز از  گاز پیک‌نیک یا چراغ پریموس (اجاق خوراک‌پزی نفتی) استفاده میشد اما اکنون از اجاق گاز و مایکروویو استفاده می‌شود.
در گذشته حمل و نقل با اسب و شتر و دُرُشکه انجام میشُد اما اکنون با اتوبوس و قطار و هواپیما انجام می‌شود.
از این مصاحبه نتیجه گرفتم که امروزه با افزایش جمعیت و پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی مردم، مصرف سوخت های فسیلی و انرژی افزایش چشمگیری پیدا کرده است.
✅ فعالیت 6
با کمک خانواده، قبض گاز و قبض برق خانه تان را دو نوبت بخوانید و مقایسه کنید.
با مقایسه‌ی قبض گازِ مربوط به فصل زمستان و تابستان متوجه شدم که مصرف گاز خانه‌ی ما در فصل زمستان بسیار بیشتر از تابستان است زیرا در فصل زمستان وسایل گرمایشی مانند بخاری از گاز استفاده می‌کنند و دائماً روشن هستند.
همچنین با مقایسه‌ی قبض برقِ مربوط به فصل زمستان و تابستان متوجه شدم که مصرف برق خانه‌ی ما در فصل تابستان بسیار بیشتر از زمستان است زیرا در فصل تابستان وسایل سرمایشی مانند کولرآبی و کولر گازی از برق استفاده می‌کنند و دائماً روشن هستند.
نکات مربوط به مصرف درست سوختهای فسیلی و برق را بنویسید و در جای مناسب در خانه نصب کنید.
نکات مصرف درست برق
در ساعات اوج مصرف، وسایل برقی را روشن نکنیم.
لامپ‌های اضافی را خاموش کنیم.
وقتی تلویزیون نمی‌بینیم، آن را خاموش کنیم.
نکات مصرف درست سوخت فسیلی
شعله‌ی بخاری را کم کنیم و به جای آن لباس گرم بپوشیم.
از سفرهای غیر ضروروی با ماشین پرهیز کنیم.
مسافت های کوتاه را پیاده روی کنیم یا با دوچرخه برویم.
به جای ماشین شخصی، از مترو (اگر در شهرمان وجود دارد) و اتوبوس استفاده کنیم.
به جای مراجعه‌ی حضوری به بانک و ادارات از خدمات غیر حضوری مثل همراه بانک استفاده کنیم.
✅ فعالیت 7
تصور کنید شما 50 سال بعد به دنیا آمده اید و سوخت های فسیلی تمام شده و انرژی های جدید جایگزین آنها شده است. یک روز زندگی خودتان را با توجه به انرژی های نو شرح دهید و بنویسید.
صبح از خوب بیدار شدم و اجاق گازی وجود ندارد تا چای درست کنم و صبحانه بخورم بلکه با آتش زدن چوب، انرژی لازم برای گرم کردن آب را فراهم کردم. سپس برای رفتن به مدرسه پیاده روی کردم و ماشین‌های قدیمی که با بنزین کار می‌کردند وجود ندارند تا برای سرویس مدرسه استفاده شوند ولی ماشین‌هایی که با انرژی خورشیدی کار می‌کنند وجود دارند. از آنجایی که شوفاژهای مدرسه را به خاطر تمام شدن سوخت‌های فسیلی دیگر نمی‌توانیم روشن کنیم، به جای آن لباس‌های گرم پوشیدیم.

فعالیت صفحه ۴۵ مطالعات اجتماعی ششم

✅ فعالیت 1
به نقشه توجه کنید. دین اسلام در کدام قاره‌ها گسترش یافت؟ در هر قاره، یک یا دو کشور را که اسلام در آنها راه یافته است، نام ببرید.
قاره‌ی آسیا: ایران، افغانستان، پاکستان، قزاقستان، مالزی، اندونزی 
قاره‌ی اروپا: اسپانیا، ترکیه
قاره‌ی آفریقا: مصر، لیبی، الجزایر

فعالیت های صفحه ۴۸ مطالعات اجتماعی ششم

✅ فعالیت 2
🅰 در دوره‌ی اسلامی به دانشمندان، حکیم می‌گفتند. چون آنها علوم مختلف را می‌دانستند و در چند علم، استاد بودند. آیا می‌توانید با توجّه به مطالب این درس چند مثال بزنید؟
خیام
خوارزمی
ابوریحان بیرونی
ابوعلی سینا
زکریای رازی
جابر بن حَیّان
🅱 در دوره‌ی اسلامی، اغلب دانشمندان کتاب‌های خود را به زبان عربی می‌نوشتند. به نظر شما چرا چنین کاری می‌کردند؟
چون زبان علمی و بین المللیِ آن روزها زبان عربی (زبان رسمی مسلمانان) بود و علت این امر این بود که مسلمانان در آن دوره به پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه‌های علمی دست یافته بودند.
✅ فعالیت 3
به چند گروه تقسیم شوید و هر گروه درباره‌ی یکی از حکیمان مسلمان و آثار او اطلاعاتی جمع‌آوری کنید و روی یک یا دو برگ بنویسید. شما می‌توانید با راهنمایی معلم از دانشنامه‌ی رشد (شبکه‌ی رشد: http://daneshnameh.roshd.ir) یا کتاب‌های مناسبی استفاده کنید که در این باره برای کودکان و نوجوانان نوشته شده است.

فعالیت صفحه 49 درس نهم اجتماعی ششم

✅ فعالیت 4
با راهنمایی معلم، موارد زیر را روی خط زمان نشان دهید و بگویید هریک از این افراد در چه زمانی زندگی می‌کرده‌اند؟
ابوریحان بیرونی
440 – 362 هجری
نیمه‌ی دوم قرن چهارم – نیمه‌ی اول قرن پنجم
زکریای رازی
 313 – 251 هجری
نیمه‌ی دوم قرن سوم – نیمه‌ی اول قرن چهارم
خیام
 517 – 429 هجری
نیمه‌ی اول قرن پنجم – نیمه‌ی اول قرن ششم

جواب فعالیت های صفحه ۵۷ مطالعات ششم

✅ فعالیت 1
شما و دوستانتان می خواهید از اصفهان دیدن کنید و نقشه ی صفحه ی قبل را خریده اید. همفکری کنید و روی نقشه، مکانهای تاریخی و دیدنی، مساجد، بازار و… را پیدا کنید و نام ببرید.
چهلستون
هشت بهشت
پارک شهید رجایی
عالی قاپو
مسجد امام
مسجد شیخ لطف الله
نقش جهان
موزه تاریخ طبیعی اصفهان
موزه هنرهای معاصر اصفهان
تالار تیموری
بازار قیصریه
بازار هنر

✅ فعالیت 2
اگر بخواهید مهمان سرایی انتخاب کنید که به آثار تاریخی نزدیک باشد، کدام را انتخاب می کنید؟
هتل عباسی را انتخاب می‌کنم زیرا در خیابان چهارباغ عباسی واقع شده است و به هشت بهشت و سایر اماکن تاریخی اصفهان نزدیک است.
جواب فعالیت های درس ۱۱ مطالعات ششم
فعالیت های صفحه ۶۱ مطالعات اجتماعی ششم با جواب

✅ فعالیت 3
به تصاویر مسجد امام و مسجد شیخ لطف الله دقت کنید. مهمترین تفاوتی که در این دو مسجد مشاهده می کنید چیست؟
مسجد امام مناره (گلدسته)‌ دارد اما مسجد شیخ لطف‌الله مناره ندارد و فقط گنبد دارد.
از دیگر تفاوت های این دو مسجد میتوان به رنگ گنبد آنها اشاره کرد که رنگ گنبد و مناره‌های مسجد امام فیروزه‌ای هستند ولی گنبد مسجد شیخ لطف‌الله دورنگ است.

✅ فعالیت 4
با توجه به مطالبی که در این درس آموختید، انواع فنون و هنر هایی را که در ساختن بنا های تاریخی اصفهان به کار رفته است، فهرست کنید؛ مثال: کاشی کاری،…… .
نقاشی مینیاتور (خرده نگاره)
کتیبه
گچ‌بری
سنگ‌کاری
خطاطی
 معماری مارپیچی در پلکان‌ها

✅ فعالیت 5
فرض کنید دوستی در خارج از ایران دارید که می خواهد به ایران بیاید و از اصفهان دیدن کند. به طور گروهی یک کارت پستال با نشانه هایی از شهر اصفهان درست و او را به دیدن اصفهان دعوت کنید. کارت دعوت گروه خود را به تابلوی کلاس نصب کنید.
این فعالیت (ساخت کارت پستال در مورد اصفهان کلاس ششم) بایستی توسط خود شما دانش‌آموزان خلّاق انجام شود، مثلاً یک مقوای رنگی بخرید و با قیچی به شکل مورد نظر در بیاورید و اگر نقاشیتان خوب است چندتا از مکان های تاریخی اصفهان را بر روی آن نقاشی کنید و یا عکس آنها را از یک مجله جدا کرده و بر روی مقوا بچسبانید و اطلاعات کوتاهی از هرکدام با خط خوش بنویسید. می‌توانید کارت پستال خودتان را با چسباندن برگ یا گلبرگ خشک شده تزئین کنید.

سوالات درس دوازدهم مطالعات ششم با جواب

به طور گروهی روی یک برگه ی کاغذ، نمودار علّت و معلول را رسم کنید؛ سپس علّت های رونق هنر و معماری را در دوره ی صفویه روی آن به طور خلاصه در محلّ مناسب بنویسید.
نمودار فعّالیتهای یک شبانه روز خودتان را ترسیم و رنگ آمیزی کنید. ابتدا دایره را به 24 قسمت تقسیم کنید و از ساعت ١ تا ٢٤ را کنار آن بنویسید. سپس با توجّه به رنگ هایی که به کار می برید، راهنمای مناسب برای نمودار طرّاحی کنید.

جواب سوال صفحه ۶۶ مطالعات اجتماعی ششم

✍️ به نمودار پایین توجّه کنید.
این نمودار، فعّالیت‌های یک شبانه روز امیر را نشان میدهد.

هر یک از فعّالیتها چه مدّتی را به خود اختصاص داده است؟

خواب: 7 ساعت
بازی های رایانه ای: 2 ساعت
تماشای تلویزیون: 5 ساعت 
انجام دادن تکالیف درسی: 2 ساعت
مدرسه و رفت و آمد: 5 ساعت
نماز و غذا خوردن: 3 ساعت
✍️ امیر برای چه فعّالیت‌هایی زمان بیشتر و برای کدام فعّالیت‌ها زمان بسیار کمی صرف می‌کند؟
برای خواب، تماشای تلویزیون و مدرسه و رفت و آمد وقت زیادی صرف میکند اما برای سایر فعالیت ها وقت کمتری صرف می‌کند.
✍️ نظر شما درباره ی برنامه ی زندگی روزانه ی امیر چیست؟
به نظر من امیر وقت زیادی برای تماشای تلویزیون صرف میکند و در مقابل وقت کمی به انجام تکالیف درسی اختصاص میدهد.

جواب سوال صفحه ۶۷ مطالعات اجتماعی ششم

✍️ شب گذشته چه ساعتی خوابیدید و صبح چه ساعتی از خواب بیدار شدید؟ ساعت 22 خوابیدم و ساعت 7 صبح بیدار شدم.
✍️ یعنی چند ساعت خواب؟ 9 ساعت.

جواب فعالیت های صفحه ۶۷ مطالعات ششم

✅ فعالیت 1
نمودار خودتان را با نمودار هم کلاسی هایتان مقایسه کنید؛ چه شباهت ها و تفاوت هایی دارد؟
هرچند جواب این فعالیت به نمودار همکلاسی‌های شما نیز بستگی دارد اما یک نمونه مثال میزنم، با ساینس هاب همراه باشید:
من ساعت 10 شب خوابیده ام و 7 صبح بیدار شدم؛ یعنی در کل 9 ساعت خوابیده‌ام که زمان مناسب و استانداردی می‌باشد.
یکی از همکلاسی‌های من مانند برخلاف من ساعت 12 شب خوابیده است (تفاوت) و صبح ساعت مانند من ساعت 7 صبح بیدار شده است (شباهت). بنابراین او 7 ساعت خوابیده است که زمان کم و نامناسبی محسوب می‌شود.
سایر برنامه های من و همکلاسی‌هایم مشابه همدیگر است.

✅ فعالیت 2
حال که نمودار فعّالیتهای روزانه ی خودتان را رسم کردید، بگویید آیا از برنامه ی زندگی خودتان راضی هستید یا خیر.
بله، تا حدودی راضی هستم.
اگر قرار باشد نمودار دیگری رسم کنید، کدام قسمت های آن را تغییر میدهید؟
زمان خواب و تفریحاتم را تغییر می‌دهم.

فعالیت های صفحه ۶۸ اجتماعی با جواب

✅ فعالیت 3
در گروه، گفت و گو کنید و نتیجه را در کلاس بگویید.
🅰 به نظر شما ارتباط با خداوند از طریق نماز، دعا و تلاوت قرآن چه تأثیری بر زندگی روزانه ی ما دارد؟
باعث آرامش ما می‌شود و استرس و اضطراب ما را کاهش می‌دهد و همین موضوع باعث مهربانی و خوش اخلاقی ما می‌شود.
🅱 به نظر شما چه کارهایی هدر دادن وقت است؟ برای چه کارهایی دوست دارید وقت بیشتری بگذارید؟ در چند سطر بنویسید و در کلاس بخوانید.
به نظر من انجام گیم‌ها و بازی‌های نامناسب رایانه‌ای، یا تماشای بیش از حد تلویزیون و انیمیشن‌های اکشن و خشن، گذراندن دقایق زیاد در شبکه‌های اجتماعی و… باعث تلف شدن وقت ما می‌شود زیرا نه تنها سودی برای ما ندارد و چیزی به ما نمی‌آموزد بلکه در اخلاق و رفتار ما نیز تأثیر منفی می‌گذارد. من دوست دارم بیشتر ورزش کنم و کتاب‌های مفید غیردرسی بخوانم و مطالب علمی و آموزنده را  در اینترنت دنبال کنم.

✅ فعالیت 4
حضرت علی بن ابیطالب فرموده اند: از دست دادن فرصت موجب پشیمانی و اندوه است.
🅰 منظور از این عبارت چیست؟ در کلاس گفت و گو کنید.
یعنی اگر اکنون قدر موقعیت‌هایی که داریم را ندانیم و از آنها به خوبی استفاده نکنیم در آینده این فرصتها را از دست خواهیم داد و دیگر پشیمانی سودی نخواهد داشت و اینگونه ناراحت و اندوهگین خواهیم شد.

این سخن امام را با خط خوش بنویسید

جواب فعالیت صفحه ۶۹ مطالعات ششم

✅ فعالیت 1
🅰 روی یک کاغذ، کار ها و فعالیت هایی را که تاکنون برای پر کردن روز های تعطیل یا تعطیلات تابستان انجام داده اید، فهرست کنید.
مطالعه‌ی کتاب و رمان
انجام بازی های فکری
تمرین خوشنویسی
تماشای انیمیشن، فیلم و سریال
تماشای تلویزیون
تماشای مسابقات فوتبال
گوش دادن به موسیقی های اصیل ایرانی
وبگردی (خواندن مطالب مفید در اینترنت)
فعالیت در شبکه‌های اجتماعی
نقاشی کشیدن
یادگیری زبان انگلیسی در خانه
(با توجه به شیوه کرونا فعالیت‌هایی را مثال زدم که در محیط خانه قابل انجام است، اما در زیر چند مثال بدون توجه به شرایط کرونایی ارائه می‌کنم)
مسافرت
مهمانی
عضویت در باشگاه‌های ورزشی (مثلاً کارانه، تکواندو، بسکتبال و …)
شرکت در کلاس زبان
مراجعه به کتابخانه‌ی عمومی
کوهنوردی
شنا در استخر
رفتن به سینما
دوچرخه سواری
🅱 اکنون برگه ی خودتان را در گروه با پاسخ های دوستانتان مقایسه کنید؛ چه تفاوتها و شباهت هایی دارد؟ بیان کنید.
بیشتر فعالیت‌های ما مثل تماشای تلویزیون با هم مشترک بود اما برخی کارهای ما مثل یادگیری زبان انگلیسی یا مطالعه‌ی کتاب‌های غیردرسی با هم تفاوت داشت و هرکسی مطابق با سلیقه‌ی خودش اینکار ها را انجام می‌دهد.

✅ فعالیت 2

با راهنمایی معلّم، یک جدول هفتگی برای زمان حال یا ایام تابستان طراحی کنید و در جلوی هر یک از روز های هفته، برنامه های خود را بنویسید و آن را به معلّم نشان بدهید.

روزبرنامه های من
شنبهمطالعه کتب غیردرسی در کتابخانه
یکشنبهیادگیری زبان خارجی در کلاس
دوشنبهباشگاه ورزشی و کلاس موسیقی
سه شنبهیادگیری زبان لاتین در کلاس
چهارشنبهورزش و کلاس موسیقی
پنجشنبهیادگیری کار با رایانه در خانه و تماشای تلوزیون
جمعهتفریح بیرون منزل در کنار خانواده

✅ فعالیت 3

فکر کنید و چند شیوه ی خوب و جالب برای پر کردن اوقات فراغت پیشنهاد کنید که کمترین هزینه و امکانات را نیاز داشته باشد.
عضویت در کتابخانه‌ی  عمومی نزدیک محل زندگی و امانت گرفتن کتاب
ساختن کاردستی با وسایل اضافی خانه
تمرین خوشنویسی یا نقاشی کشیدن بر روی کاغذهای یک رو سفید

جواب فعالیت های صفحه ۷۲ اجتماعی ششم

✅ فعالیت 4
گفت و گو کنید: به نظر شما استفاده ی زیاد از بازی های رایانه ای ممکن است چه ضرر هایی داشته باشد؟
مشکلات بینایی
پرخاشگر شدن
تلف شدن وقت
اضافه وزن
از بین رفتن آرامش
افت تحصیلی

✅ فعالیت 5
با پدربزرگ یا مادربزرگ یا یک نفر از افراد سالخورده ی فامیل مصاحبه کنید و از او بخواهید درباره ی چگونگی گذراندن اوقات فراغت در گذشته برای شما صحبت کند. گفته های او را بنویسید و به کلاس بیاورید.
یک نمونه مصاحبه‌ی فرضی با مادربزرگ از ساینس هاب تقدم شما:
در ایام قدیم که خیلی از تکنولوژی‌های امروزی مثل تلویزیون، گوشی موبایل و… وجود نداشت، ما بیشتر وقت خود را در کنار دوستان و خانواده سپری می‌کردیم. مثلاً با بچه های فامیل، بازی هایی از جمله: اتل متل توتوله، خاله‌بازی، اسم فامیل، بالابلندی، سنگ‌کاغذ‌قیچی و… انجام می‌دادیم.

✅ فعالیت 6
نام چند بازی محلّی را از بزرگترها پرس و جو کنید و چگونگی انجام دادن آن را در کلاس تعریف کنید و نمایش دهید.
اتل متل توتوله: پاها را دراز کرده و شعر مخصوص آن خوانده می‌شود و با هر ضرب‌آهنگِ شعر، دست روی یک پا می‌رود و در پایانِ شعر، پایی که شعر روی آن پایان می‌پذیرد به عنوان بازنده انتخاب می‌شود و این کار تا باقی ماندنِ یک پا ادامه می‌یابد.
شعر شعر اتل متل توتوله اینگونه است: اتل متل توتوله، گاو حسن چه جوره، نه شیر داره نه پستون، شیرشو بردن هندستون، یک زن کردی بستون، اسمشو بزار عم‏ قزی، دور کلاش قرمزی، هاچین و واچین یه پا تو ورچین.
اسم فامیل: یک نوع بازی است که با قلم و کاغذ انجام می‌شود. شرکت کنندگان ابتدا روی کاغذ جدولی رسم می‌کنند که ردیف اول آن مواردی همچون نام، نام خانوادگی، شهر، کشور، نام غذا، نام میوه و… می‌نویسند و پس از توافق روی یکی از حروف الفبا بازی را انجام می‌دهند.
بالابلندی: ابتدا یک نفر به اصطلاح گرگ می‌شود. بقیه بازیکنان فرار می‌کنند و گرگ باید آنها را بگیرد. گرگ نمی‌تواند یک بازیکن را در وضعیتی که بر یک سکوی بالاتر از زمین است بگیرد. آخرین کسی که گرگ او را می‌گیرد در مرحله بعد گرگ می‌شود.
زو: افراد به دو گروه تقسیم می‌شوند. و به ترتیب با گفتن کلمه زووووووو می‌روند و یکی از افراد گروه مقابل را می‌گیرند.
شمع گل پروانه: این بازی معمولاََ با 3 نفر انجام می‌شود. دو نفر دو طرف یک طناب را گرفته (به صورتی که وسط طناب کمی به زمین برخورد کند) و نفر سوم وسط می ایستد و نفرات طرفین طناب را با این شعر: «شمع گل پروانه افسانه و اسم طرفین بازی» طناب را می‌چرخانند و نفر وسط از روی طناب می‌پرد و روی هر اسمی که نتواند از روی طناب بپرد جایش را با اسمی که بر روی آن می‌ایستد، عوض می‌کند.

جواب فعالیت های صفحه ۷۳ اجتماعی ششم

✅ فعالیت 7
به چند گروه تقسیم شوید و همفکری کنید. در محلّ زندگی شما چه امکانات عمومی برای گذران اوقات فراغت وجود دارد؟ پرس و جو کنید و نام و نشانی آنها را بنویسید.
پارک
زمین چمن مصنوعی
کتابخانه عمومی
کلاس زبان
باشگاه تکواندو
سینما
موزه
نمایشگاه
(آدرس هر مورد را با توجه محل زندگیتان باید بنویسید)

✅ فعالیت 8
فرض کنید قرار است مسئولان شهری یا روستایی در محلّ زندگی شما امکاناتی برای گذراندن اوقات فراغت نوجوانان فراهم کنند و از شما خواسته اند اظهار نظر کنید. چه پیشنهادهایی می دهید؟
احداث فضای سبز بیشتر
احداث سالن تئاتر
برگزاری رایگان کلاس‌های آموزشی
احداث کتابخانه
ایجاد سالن ورزشی
اضافه کردن وسایل بازی بیشتر به پارک‌ها

جواب فعالیت های صفحه ۷۴ اجتماعی ششم

✅ فعالیت 10
اگر به اینترنت دسترسی دارید با راهنمایی و نظارت معلّم به پایگاه اینترنتی یکی از مؤسسات و سازمان های جدول بالا بروید و ببینید آیا می توانید برنامه های قابل استفاده برای خودتان پیدا کنید.

مثلاَ می‌توانید به پورتال سازمان آموزش فنی و حرفه ای مراجعه کنید و از بخش ثبت نام در دوره های آموزشی، به جستجوی کلاس های موجود در استان خودتان بپردازدید و در صورت تمایل در کلاس دلخواه شرکت کنید.